دائره تدوین پیشخوان ها

تدوین پیشخوان نشست های الگوی پیشرفت اسلامی

دائره تدوین پیشخوان ها

تدوین پیشخوان نشست های الگوی پیشرفت اسلامی

دائره تدوین پیشخوان ها

به خلاصه ی بحثی که قبل از برگزاری نشست های الگوی پیشرفت اسلامی در اختیار شرکت کنندگان احتمالی قرار می گیرد پیشخوان یک نشست گفته می شود. مطالعه این محصول قبل از نشست، به فهم منظور ارائه دهنده بحث کمک نموده و سطح تضارب در نشست را ارتقاء می دهد. تهیه و تدوین این خلاصه مباحث(پیشخوان) به عهده ی دائره تدوین است.


بسم الله الرحمن الرحیم

چهارمین نشست هم اندیشی الگوی پیشرفت اسلامی در مدرسه معصومیه -علیها السلام- شهر مقدس قم در روزهای 14 و 15 آذر ماه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه  چهار موضوعِ 1-بررسی و تبیین مباحث "هرم اول الگوی پیشرفت اسلامی"2- "افق نمائی برای تحقق الگوی پیشرفت اسلامی"3- نقد و بررسی "فهرست های اجمالی و تفصیلی معرفی نقشه راه" 4- رونمائی از سه "فهرست جامع" برای معرفی "اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی" برنامه های اصلی این نشست گفتمانی بودند.

بر اساس این گزارش در بخش تبیین و بررسی مباحثِ "هرم اول الگوی پیشرفت اسلامی" به سؤالاتِ  اساسی"چرا به الگوی پیشرفت اسلامی نیاز داریم؟" و "چگونه الگوی پیشرفت اسلامی را تولید کنیم؟"- بر اساس فهرست جزوه پیشخوان این نشست- پاسخی تفصیلی داده شد. در این بخش و در پاسخ به سؤال اول، ضرورت"هدایت نظامات ذهنی"در راستای "جهت حرکت انقلاب اسلامی"؛ به عنوان فلسفه و چرائی نیاز به  الگوی پیشرفت اسلامی مطرح گردید.

همچنین در این بخش و در پاسخ به سؤال دوم- با بررسی مقدماتی- معادله "پردازش موضوعات جهت ساز" به عنوان روش تولید الگوی پیشرفت اسلامی پیشنهاد گردید؛ که اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی تبلور و عینیت یافته ی این نظریه محسوب می شود. در این نقشه راه بر اساس معادله "پردازش موضوعات جهت ساز" 81 موضوعِ جهت ساز جامعه ایران تجمیع شده است.


در بخش دیگری از مباحث محتوائی این نشست، موضوعی تحت عنوان "افق نمائی برای تحقق الگوی پیشرفت اسلامی" مطرح شد؛ که در مباحث آن "پیشینه، آینده و وضعیت فعلی" فعالیت های متناسب با "تحقق الگوی پیشرفت اسلامی بررسی شد. بر اساس این مباحث فعالیت های معطوف به تحقق الگوی پیشرفت اسلامی،  در مرحله پرورش قرار دارد؛ که در این مرحله دستیابی به  سه هدفِ 1- "گسترش گفتمان الگوی پیشرفت اسلامی در کشور"2- "تأسیس ساختارهای متکفل الگوی پیشرفت اسلامی در ضمیمه ساختارهای فعلی" و 3- "تربیت کارشناس برای تولید الگوی پیشرفت اسلامی" اهداف اصلی محسوب می شوند. گفتنی است که بر اساس مباحث مطرح در این افق نمائی؛ فرآیند تحقق الگوی پیشرفت اسلامی، به ترتیب شاملِ سه مرحله "پژوهش برای الگوی پیشرفت اسلامی"، "پروش الگوی پیشرفت اسلامی" و "پردازش الگوی پیشرفت اسلامی" است؛ که شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در مرحله پژوهش، به معادله ای موسوم به "پردازش موضوعات جهت ساز" برای تحقق الگوی پیشرفت اسلامی دست یافته است.


علاوه بر مباحث محتوائی فوق الذکر؛ برگزاری مراسم رونمائی از سه فهرست جامع برای معرفی "اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی" ، برگزاری جلسه نقد و بررسیِ فهرست های اجمالی و جامع معرفی نقشه راه و ارائه گزارش به اساتید، فضلاء و طلاب مدرسه مبارکه معصومیه -علیها السلام- قم، از دیگر برنامه های این نشست بودند.


لازم به ذکر است که شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی برای گسترش گفتمان مترقی و حیات بخش الگوی پیشرفت اسلامی چهار سطح نشست با تعریف خاص برگزار می کند؛ که در نشست های "هم اندیشی الگوی پیشرفت اسلامی" مباحث "هرم های الگوی پیشرفت اسلامی" مورد بررسی و نقد فهرست نویسان این شورا قرار می گیرد. مباحث مطرح در هرم های الگوی پیشرفت اسلامی در حکم "مبانی نظری و مدل تنظیم  اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی" هستند.

گزارش تصویری بسیج پرس از روز اول چهارمین نشست هم اندیشی الگوی پیشرفت اسلامی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی